BENCSIK SÁNDOR
(Részlet
a könyvből)
A tragikus sorsú angyalarcú gitáros, aki csak Samunak szerette ha hívják.
1952 november 15-én született. Martonvásáron alakította
első csapatát,
majd 1972-ben már a Beatricében, egy évvel később
pedig a Gesarolban
találhattuk.
Felvételi „munkája” a Taste féle Samu Old Story című dal volt, ami
Schuster Lóriéknak nagyon tetszett, ráadásul Samu bégtelen,
ugyanakkor
változatos szólókat tudott lenyomni.
A szám végén azonnal
felvették a „rovarölő” zenekarba. Miután a rendszer
betiltotta a nem szalonképes nevet, és egyúttal a sprayt is hősünk
egyszerre a
P. mobil néven tovább játszó csapatban találta magát. Mivel hősünk
mindig
A tökéletességre törekedett, társai bizton számíthattak
felkészültségére, ám
hatalmas tehetségéhez ellentmondásos egyéniség
párosult. Legendásan jólöltözött
volt: hibátlan szabású, kiváló minőségű
elegáns zakókat viselt, hasonlóan
jó minőségű, vasalt ingekkel. Tükörfényes
cipőt vagy csizmát, csuklóláncot is
hordott, így eléggé kirítt az akkori rockzenészek
sorából, ám valamilyen
meg nem magyarázható okból mégis igazi
rockernek hatott.
Voltak azonban fura
dolgai: Két féle cigarettát hordott magánál, a
Márkás amerikait a zakója zsebében, míg egy másik olcsó magyar
cigi lapult
A túlsó zsebében: ebből kínálta meg azokat, akik kértek tőle. Samu
csendes,
szerény ember volt, agresszivitás csak néha volt
tetten érhető nála
az is gitárjátékában. A régi P. mobil
klasszikusok, mint a Kétforintos dal,
az Örökmozgó, az Utolsó cigaretta, a
Miskolc, a Menj tovább stb. mind-mind
gitárosunk nevéhez köthetők. Ám a kommunista
rendszernek nem kellettek a
szókimondó nóták, hiába tomboltak ezrek a P. mobil
koncertjein.
Aczél György kultúr-führer parancsára Erdős Péter, a Magyar
Hanglemezgyártó
Vállalat teljhatalmú ura nem engedélyezte nagylemezük
megjelenését, csak
néhány kislemezük látott napvilágot.
Puccos popzenészek folyamatosan jutottak lemezkiadáshoz,
gazdagodtak, míg Samu
és társai bizony nélkülöztek. Hősünk évekig
kitartott, ám gitárjátékát csak olyan
kislemezeken hallgathatja az utókor, mint a Menj
tovább / Kétforintos dal,
a Forma I / Utolsó cigaretta, valamint
Miskolc / Csizma az asztalon.
Klasszikus szerzeményeinek hatása a magyar rockkultúrára
óriási.
Zeneszerzőként hatalmas örökséget hagyott hátra: azon felül, hogy
ő írta az
összes klasszikus P. mobil nótát, munkáiból él
ma is sok csapat, számtalan
amatőr az ő dalait játssza. A nagylemez nélküli
kilátástalan helyzet megbontotta a
P. mobil egységét, először Vikidál Gyula lépett le.
1980-ban Cserháti István és Samu – némi lemezgyári hátszéllel –
megalakította a
Pandora’s Boxot.
Hozzájuk csatlakozott Sáfár József basszusos, Szabó István dobos
és Varga Miklós énekes.
A lemezgyár ígéretéhez híven azonnal kiadta első albumukat.
Varga Miki távozását követően Vikidál Gyula érkezett a mikrofon
mögé,
1982 októberére Radics Béla temetésére megírták a Zöld a bíbor és
a fekete
című emlékdalt, majd megjelent még két
albumuk.
A Mobilos időkhöz képest a P. Boxban, utána
pedig a Bill és a Boksz Companyban
úgy tünt, kicsit elfáradt, nótái nem voltak
elég erőteljesek.
Ám Erdős Erdős korifeus úgy döntött, hogy vége a hard-rocknak, így
szétzavarták a
P. Boxot.
Samu először Metál Company néven próbálkozott, majd a
Bill és a Boksz Companyban találhattuk, ám ez a project sem futott
be, barátunk
Keményen padlóra került, mint anyagilag, mind magánéletileg.
Szülei segítségével vásárolt egy felújításra szoruló házat, ám ez
által csak még
jobban eladósodott. Ennek ellenére egykori bokszbajnok, milliomos
apósa
nem volt hajlandó segíteni, csak egy
feltétellel, ha Samu kiszáll a zeneiparból.
Gitárosunk azonban nem akart vállalkozó
lenni, ő csak zenélni akart.
A gondok miatt idegösszeroppanást kapott, Súlyos szavak ezek, de
Bencsik Sándor
közvetve, a kommunizmus áldozata volt: mivel úgy
lettek sztárok, hogy nem
jelenhetett meg lemezük, ezért azt hihették, hogy
valami olyan tudnak, amit
más nem, hogy eszméletlenül tehetségesek.
Nyílván sokan tényleg azok voltak.
Ám egyszer csak ellehetetlenítették őket, a P. mobilt Erdősék
széttépték, ilyen-olyan
fondorlatokkal.
Volt aki tovább harcolt, és volt aki feladta,
és a jobb élet reményében nyugatra
szökött. Samu ez utóbbiak közé tartozott:
anyósával, feleségével és kislányával
először Svédországba emigrált, majd Ausztriában
egy menekülttáborban találta
magát. És rákellett
jönnie, hogy nyugaton ő csak egy szerencsétlen
kelet-európai gitáros, míg hazájában áruló, aki
elhagyta a P. mobilt és
Magyarországot. Mit tehetett? Menjen el valahová segédmunkásnak:
nem. Inkább 1987 szeptember
23-ánkivetette magát lágerbeli ablakából az
utcára; kislánya szemeláttára halt szörnyet.
Utólag ismerve a történelmet, már nem kellett volna sokat várnia,
alig két évet, és a rendszerváltás tán neki is
jobb lehetőségeket teremtett volna.
Nem kizárt, ha egy kicsit tovább
bírta volna, ma talán neki is étterme van,
és ki tudja, hányadik búcsúkoncertjére
készülődne.
De a történelem nem ismeri azt, hogy „mi lett volna ha”.
Zenésztársai, barátai, kellően meggyászolták és kivárták az
alkalmat, amikor
tisztességgel megemlékezhetnek Samuról – mert persze
ezt azonnal
nem engedte a lelketlen Hatalom.
A nekrológok sorát a P. mobil nyitotta: az Ez az élet Babolcsai
néni című
nagylemezre feltették az Egyszer az életben című
dalt, amelynek
koncertváltozatában Lóri imádkozik Samu lelki üdvéért.
„Angolul gitározott,
magyarul halt meg” – tette hozzá a showman.
1995. április 30-án és május 1-én a
Petőfi Csarnokban adott P. mobil
koncert követte, amelyen egykori énekes kollégái:
Deák Bill Gyula,
Tunyogi Péter, Varga Miklós és Vikidál Gyula elénekelték emlékére
A Zöld, a bíbor és a fekete című dalt, amit a szövegíró Csiga
Sándor
egy újabb, Samura jellemző versszakkal
egészített ki.
Egy hasonló című válogatás album is napvilágot látott, melyen
kiadott
És kiadatlan felvételek hallhatóak.
1997 július 23-án Martonvásáron, pályafutásának
kezdeti helyszínén, a róla
elnevezett emlékszínpadon zenéltek érte ismét
egykori zenésztársai.
Debrecen Úrrétje részében létezik egy 200 méteres utca, mely
2001-től
Bencsik Sándor nevét viseli.
Emléke örökké él!
2008